Fara îndoiala ca Apocalipsa a fost scrisa de apostolul Ioan prin inspiratie divina, avînd în vedere pe crestinii din zilele lui. Dar, dupa ani de partasie cu aceasta carte a Apocalipsei si cu adevaratul ei Autor, si dupa ce mi-am luat timp sa studiez suficient de multe carti care au cautat sa dea o cît se putea de corecta interpretare profetiilor ei, concluzia la care am ajuns este ca aceasta ultima carte profetica a Bibliei, a fost în mod special destinata a fi materialul de studiu al bisericii sfîrsitului. Oridecîte ori ma gîndesc la acest fapt ramîn uimit si ma cutremur la gîndul cît de putini crestini ai zilelor noastre cunosc si apreciaza privilegiul de a avea în Biblia lor o carte ca aceea a Apocalipsei. Desi poate ca ei deschid Bibliile lor zi de zi si o iau cu ei la biserica la sfîrsitul fiecarei saptamîni, totusi, cît de necunoscuta si de ignorata continua sa ramîna aceasta carte pentru cei mai multi dintre crestini! Cineva s-a exprimat odata ca de fapt acesta este si planul lui Satana, ca el este în mod special interesat sa ne tina cît mai departe de numai doua carti din întreaga Biblie: prima carte, spunea acea persoana, este Geneza; iar a doua carte, este Apocalipsa. De ce? Foarte simplu. In primul rînd Satana ar dori sa nu luam în seama cartea Genezei, pentru ca el nu doreste ca noi sa facem cunostinta cu Creatorul nostru, cu Legea Sa, ca el nu doreste sa aflam nimic despre Satana, vrajmasul nostru si al lui Dumnezeu, si ca el nu ar vrea sa aflam ca sîntem niste pacatosi sortiti pieirii. Lui Satana în schimb, i-ar conveni ca oamenii sa cînte, sa plînga, sa sacrifice si sa vorbeasca tot timpul numai despre Golgota, atîta timp cît ei nu sînt constienti de prezenta sa nefasta si ca în persoana lui au de a face cu un vrajmas care trebuie biruit. In al doilea rînd, Satana nu doreste ca oamenii sa studieze ultima carte a Bibliei, cartea Apocalipsei, pentru ca aceasta ar fi singura carte din care oamenii ar întelege în modul cel mai explicit planul lui Dumnezeu de a curati universul sau de pacat si de pacatosii neîntorsi la El. Satana, nu numai ca nu ar dori sa ne vada constienti de efectele dezastroase ale pacatului de-a lungul istoriei, ci el totodata doreste sa ne fereasca de a vedea binecuvîntarile vesnice care asteapta pe cei credinciosi. Cu alte cuvinte, Satana ar dori sa orbeasca mintile noastre asa încît sa nu putem vedea nici începutul si nici sfîrsitul existentei noastre. El ar vrea ca noi sa traim o viata preocupata încontinu de clipa prezenta, de satisfacerea numai a nevoilor fizice, preocupata numai de ambitii si de satisfactii de moment. El ar vrea ca încheierea istoriei planetei noastre sa gaseasca pe cei mai multi dintre noi departe de Dummnezeu, nepregatiti pentru viata cerului si cu totul înhamati la carul intereselor sale. Observati cum în unele zone de pe pamînt el aproape ca a reusit sa stearga din mintea a milioane de oameni existenta lui Dumnezeu si scopurile Sale cu noi. Asa se face ca milioane de oameni azi au îmbratisat teoriile ateiste în timp ce în alte zone ale pamîntului oamenii au uitat de Dumnezeu fiind fascinati de stralucirea de o clipa a vietii prezente. Si în acest caz Satana este activ inspirînd oamenilor gîndul ca viata trebuie traita si ca pasiunile noastre oricare ar fi ele, trebuie satisfacute. Astfel, pe ceilalti oameni îi cufunda în adîncul oceanului gîndirii materialiste. In aceasta privinta, înca din timpurile stravechi ale Vechiului Testament, un mare întelept a rostit cîndva un adevar absolut. El a spus: „Cînd nu este nici o descoperire dumnezeiasca poporul este fara frîu” (Proverbe 29,18). Daca astazi putem observa cu durere si consternare mai mult decît altadata în istoria acestei planete cum mii si mii de oameni pier fara sa fi stiut nimic din viata adevarata cu Dumnezeu, aceasta nu se datoreaza decît unei singure cauze – civilizatia zilelor noastre duce lipsa de orice descoperire dumnezeeasca. Satana a reusit sa stearga aproape complet din mintea omului modern viziunea existentei lui Dumnezeu. De aceea oamenii de azi nu mai simt nici o responsabilitate nici fata de cer, nici fata de pamînt; nici fata de ei si nici fata de altii. Egoism, nesabuinta, mîndrie, placeri distrugatoare, ura, dorinta de suprematie, au ocupat azi locul lui Dumnezeu. Satana a sters totodata din mintea oamenilor si viziunea viitoare a existentei lor. Milioane de oameni alearga azi prin viata încolo si încoace, an dupa an, uitînd ca în curînd acest tren al istoriei va trebui sa se opreasca potrivit orarului lui Dumnezeu în ultima lui statie, si ca ei vor trebui sa stea fata în fata cu Dumnezeu la bara judecatii divine. O, cît de dibaci este Satana! Cît de sinistra este întelepciunea lui si cît de iscusite sînt eforturile sale de a sterge din mintea noastra viziunea atît a trecutului cît si a viitorului care ne asteapta, adica Geneza si Apocalipsa, începutul si sfîrsitul. Dar, opriti-va iubiti cititori din alergatura dumneavoastra zilnica, zmulgeti-va din capcana planurilor si preocuparilor vremelnice si deschideti cu o inima flamînda si cu sinceritate de copil cartea Apocalipsei; si atunci … atunci se va face lumina în inima dumnneavoastra, atunci veti descoperi pe Iisus Christos, veti descoperi pe Creatorul si Rascumparatorul dumneavoastra. Atunci veti descoperi viitorul extraordinar pe care Dumnezeu îl are în vedere cu aceasta planeta si cu fiecare om. Multi crestini au încercat, ce-i drept, cîndva pe parcursul vietii lor sa deschida cartea Apocalipsei cu intentia sincera de a o cunoaste si a întelege ceea ce Dumnezeu a intentionat sa ne transmita prin paginile ei. Dar, cînd au dat cu ochii de tot felul de vedenii, de simboluri, de imagini bizare sau întîmplari ce pareau a fi fost culese de undeva din lumea basmelor sau miturilor antice, nestiind cum sa gaseasca un drum în acea confuzie de sunete, imagini si cuvinte, acei crestini s-au retras perplexi si dezarmati, si poate chiar îndoielnici daca aceasta carte este sau nu cu adevarat inspirata. Greseala pe care acestia au facut-o în încercarea lor se aseamana foarte mult cu greseala mea din tinerete, ca si a multor altor privitori neinitiati care am intrat cîndva pentru prima data într-o expozitie de pictura. Din dorinta de a observa cît mai bine totul, din dorinta de a pastra în cîmpul vizual cît mai bine acel tablou celebru, privitorii neinitiati fac greseala de a se apropia prea mult de tablou si în loc ca sa mai vada subiectul respectiv, în loc sa cuprinda scena ca un tot si sa înteleaga mesajul ei artistic, ei vad în fata ochilor numai pete de culoare, numai trasaturi de pensula, numai detalii fara nici o legatura între ele sau numai niste umbre fara un contur precis. Dar, dati-va cîtiva pasi mai în spate si deschideti larg ochii ca sa cuprindeti totul dintr-o privire. Cautati sa respirati dintr-odata întreaga atmosfera. Atunci acea confuzie de forme si culori de mai înainte va vorbi, va va transmite din ce în ce mai mult din mesajul pe care mîna artistului l-a exprimat prin acele dîre de vopsea aruncate pe pînza parca la întîmplare. Ce vreau sa spun este ca asa cum oamenii au descoperit ca exista o întreaga tehnica si arta nu numai de a picta, dar si de a descifra si a privi o pictura, sau a scrie si a decodifica mesajul unei carti, tot asa, si chiar cu atît mai mult pentru a întelege o carte profetica este nevoie de a avea o anumita atitudine si natural o anumita metoda. In primul rînd, cînd pasim pentru a studia aceasta carte, sa lasam la o parte orice prejudecata, orice spirit de îndoiala sau de usuratate. Apocalipsa este o carte tot atît de inspirata ca oricare alta carte din Sfintele Scripturi. Daca ne-am gîndi numai la un singur fapt si anume ca din cele 404 versete ale Apocalipsei, 265 dintre ele contin limbaj împrumutat din Vechiul Testament; ca exista 285 de citate directe din Vechiul Testament si un numar de aproximativ 550 de referinte la Vechiul Testament, atunci, desigur ca vom privi Apocalipsa asa cum trebuie, ca pe o carte inspirata. In al doilea rînd atitudinea noastra trebuie sa fie aceea a unui copil care asteapta sa fie învatat de mama sau de profesorul sau, dispus sa asculte, sa fie atent si sa se lase ajutat. Gînditi-va putin la faptul ca aceasta carte a circulat în epoca în care a fost scrisa din loc în loc si din biserica în biserica si ea a fost citita în fata unor oameni dintre care destul de putini erau trecuti prin scoala si educati, fie chiar numai pentru a fi în stare sa o citeasca. Cum va închipuiti ca au putut întelege primii cititori ai Apocalipsei soliile acestei carti? Noi astazi, cînd vorbim despre cele cuprinse în cartea Apocalipsei, folosim adeseori tot felul de termeni teologici care sînt complicati chiar numai sa-i pronunti, cum ar fi escatologie, premileanism, simbolism sau soteriologie. Insa apostolul Ioan nu a fost preocupat sa complice lucrurile. Duhul lui Dumnezeu l-a inspirat ca sa aleaga cele mai comune imagini ca lampa, sfesnic, coroana, sabie, nor, chei, cai, stele, trîmbite, sarpe, vesminte, rîu, mireasa, strazi sau poarta, cuvinte pe care orice copil le putea întelege. Probabil ca oamenii au învatat de la |