Bun venit la aceasta noua întîlnire cu cuvîntul temeinic al profetiilor divine asa cum ne-a fost transmis prin pana inspirata a proorocului Daniel. Acum doresc sa studiem împreuna prima parte a
capitolului 11 la care am ajuns cu studiile noastre.
Cu privire la acest capitol, aproape toti comentatorii Bibliei au afirmat ca este un capitol extrem de dificil de înteles si de interpretat la care eu as adauga si faptul ca este extrem de dificil de prezentat. Dificultatea majora sta în faptul ca întreaga tesatura profetica a acestui capitol este atît de plina de detalii si de miscare încît scenele se schimba aproape de la verset la verset, asa încît cititorul acestei profetii trebuie sa se opreasca mereu si mereu pentru a aseza fiecare detaliu la locul lui si pentru ca sa-i patrunda întelesul. Mai e ceva: toate acele miscari ale personajelor pe scena politica si religioasa a profetiei, oricînd si oriunde au loc ele, apar ca
o lupta necontenita între împaratul de la miazanoapte cu împaratul de miazazi. Desi profetia nu ne precizeaza decît la început un nume de împarat, acela al lui
Darius, ne dam seama ca de fapt toate personajele care urca si coboara de pe scena sînt cu mult mai multe decît cei doi împarati amintiti de la nord si de la sud. Privite de aproape, din perspectiva din care Daniel privea viitorul atunci cînd a scris cartea sa, si aceasta profetie din capitolul 11 trebuie sa se înscrie în rîndul acelor profetii care vorbeau despre soarta imediata a poporului Israel dupa experienta dureroasa a robiei si acea experienta tulbure a veacurilor care au urmat dupa întoarcerea din exil. Dar, lucru pe care multi comentatori nu l-au putut surprinde, acest capitol îsi arunca privirea si mai departe peste si mai multe veacuri zugravind epoca Noului Testament si a Israelului spiritual al vrajmasilor lui cît si a lucrarii si luptelor care stau în fata bisericii.
Dar, cum se asambleaza acest capitol profetic cu restul profetiilor prezentate mai înainte? Sa privim putin în retrospectiva la capitolul 2. In acel capitol sînt enuntate puterile stapînitoare cît si soarta lor finala în raport cu aceea a împaratiei vesnice a lui Dumnezeu. In capitolele 7 si 8 profetul prezinta repede care sînt acele puteri simbolizate prin leu, urs si leopard, si-si ia timp pentru a starui mai mult asupra acelei fiare care simbolizeaza împaratia Romei în fazele ei imperiala si apoi papala ce se va întinde pe tot parcursul erei crestine. Capitolul 11 împreuna cu capitolul 12 reiau lucrurile deja tratate în capitolele 7 si 8 dar de data aceasta dintr-o alta perspectiva. Si aici în acest capitol se vorbeste despre împaratiile Medo-Persiei, Greciei si Romei, dar numai pentru a se putea vorbi în final despre acea
vreme de strîmtorare cum n-a mai fost de cînd sînt neamurile, acea vreme dinaintea revenirii Domnului Christos. In aceste ultime capitole este prezentata în linii si mai precise lucrarea Domnului Christos si lucrarea lui Antihrist, aratînd în ce va consta lupta pe care biserica o va avea de dus în acea vreme de strîmtorare, o lupta care are ca tinta mîntuirea si umblarea în neprihanire, pazirea adevarului si încheierea lucrarii lui Dumnezeu de predicare a Evangheliei.
Cauza lui Dumnezeu cu acest pamînt nu este decît mîntuirea neamului omenesc. De aceea sanctuarul este punctul cel mai important cu care începe si se încheie aceasta carte profetica. Imparatiile prezentate în capitolul 2,7,8 si 11 sînt de fapt niste puteri lumesti care au invadat si cucerit acea tara în care se afla sanctuarul, Casa Domnului, cu toate vasele si tezaurul visteriei ei. Capitolul 8 aduce însa o schimbare de perspectiva. Profetul, cît si cititorii cartii sale, nu mai sînt chemati sa mai priveasca spre acel sanctuar din Ierusalim, ci spre Templul din ceruri si spre Iisus Marele Preot al noului legamînt. Acea
mare lupta dintre Christos si Satana care a început cîndva în cer, este simbolizata prin toate acele lupte care s-au purtat
împotriva sanctuarului, împotriva Unsului, împotriva adevarului Sau si a poporului Sau. De aceea profetiile din aceasta carte, mai ales aceasta din capitolul 11 se ocupa numai de acele puteri lumesti care au fost implicate direct în atacuri împotriva templului si a lucrarii pentru care templul sta ca un simbol.
Paralel cu subiectul templului o alta referinta care apare mereu pe paginile cartii este aceea a poporului lui Dumnezeu, poporul iudeu. Insa în ultimele doua capitole capitolul 11 si 12 profetia înceteaza de a se mai ocupa de poporul lui Dumnezeu ca de o entitate nationala ci mai degraba ca de o entitate spirituala, morala din care fac parte numai cei curatiti, albiti si lamuriti. Sa privim acum asupra profetiei, asupra celor ce ea anunta pe poporul lui Dumnezeu de atunci si de azi. Sa dam citire primelor patru versete cautînd sa înaintam din aproape în aproape spre întelesul acestei profetii pentru noi. Cuvîntul spune astfel:
„În anul dintîi al lui Dariu medul, eram si eu la el ca sa-l ajut si sa-l sprijinesc. Acum îti voi face cunoscut adevarul. Iata ca vor mai fi înca trei împarati în Persia; cel de al patrulea va strînge mai multa bogatie decît toti ceilalti. Si cînd se va simti puternic prin bogatiile lui va rascula totul împotriva împaratiei Greciei. Dar se va ridica un împarat viteaz care va stapîni cu o mare putere si va face ce va voi; si cum se va întari asa se va si sfarîma împaratia lui si va fi împartita între cele patru vînturi ale cerurilor, dar nu între urmasii lui si nici nu va fi atît de puternica pe cît era sub el; caci va fi facuta bucatele si va trece la altii afara de acestia”. Se pare ca aceste prime versete ale capitolului 11 nu ne ridica mari probleme în a descifra despre cine si despre ce este vorba. Cel care se adreseaza lui Daniel cu aceste cuvinte în anul dintîi la lui Dariu medul:
„eram si eu la el ca sa-l ajut si sa-l sprijinesc” este tot îngerul Gabriel care, am aflat din capitolul 10 ca s-a luptat timp de 21 de zile cu o capetenie a ostirilor lui Satana, acolo la tronul Persiei. Satana cu ostile lui cauta sa dea lovituri poporului lui Dumnezeu prin mîna împaratilor Persiei cautînd sa-i determine pe acestia sa continue robia si persecutarea poporului Israel. Dumnezeu avea însa planul Sau, iar Satana cauta sa nimiceasca tot ce planuise Dumnezeu cu privire la poporul Sau.
Dumnezeu hotarîse si profetizase 70 de ani de robie pentru Israel si Satana ar fi dorit sa duca lucrurile în asa fel încît Dumnezeu sa iasa de rusine si Cuvîntul Sau sa fie luat în rîs. Satana ar fi dorit ca macar un an sau doi sa mai treaca peste anii hotarîti de Dumnezeu si de aceea una dintre capeteniile lui Satana este vazuta la tronul Persiei stînd pe capul împaratului Cir sa nu dea nici o înlesnire poporului iudeu, sa nu-l lase sa se întoarca în tara lui. In capitolul 10 versetul 20 îngerul Gabriel îi spune lui Daniel:
„Stii pentru ce am venit la tine? Acum ma întorc sa ma lupt împotriva capeteniei Persiei si cînd voi pleca, iata ca va veni capetenia Greciei.” Acum îl gasim pe îngerul Gabriel în plina actiune pe lînga tronul Persiei, pe lînga Dariu medul ca sa-l ajute, sa-l sprijineasca în asa fel încît acest împarat sa devina ca si Cirus o unealta docila în mîna lui Dumnezeu.
Aceasta lupta între îngerii lui Dumnezeu si îngerii celui rau continua si azi. In marile sfaturi ale natiunilor, ale guvernelor lumii se poarta lupte nevazute de ochii omenesti în dorinta de a stapîni si dirija mintea acelor barbati care stau la cîrma natiunilor pentru a lua decizii bune sau rele care sa afecteze în final pe poporul lui Dumnezeu. Dar, asa cum a fost si pe vremea lui Daniel,
Iisus marele Voievod Mihail, este implicat direct în aceasta lupta. El, care l-a biruit pe Satana în pustie si cu atît mai mult la Golgota, este Cel ce ne asigura sortii izbîndei.
Ce vroia îngerul Gabriel sa-i faca cunoscut lui Daniel? Cursul istoriei, cursul evenimentelor care se profilau la orizont. El îl anunta pe Daniel ca de la data aceea vor mai fi la tronul Persiei înca trei împarati, iar cel de al patrulea va fi mai bogat decît toti ceilalti. In înfumurarea lui si în încrederea ca bogatiile lui îi asigura si puterea necesara, cel de al patrulea împarat al Persiei se va încumeta sa lupte împotriva
împaratiei Greciei.
Imperiul Medo-Persan dupa cum stim a fost întemeiat si adus pe arena lumii prin geniul militar si politic al lui
Cirus. La data cînd Daniel primeste acesta viziune la tronul Persiei domnea Cirus. Dupa el au urmat
trei împarati:
Cambise fiul lui Cirus, denumit si Ahasveros; apoi
Darius Histaspe, fiul lui Cambise în a carui domnie Neemia primeste porunca sa mearga la Ierusalim în vederea rezidirii cetatii; al patrulea împarat este
Xerxe, sotul reginei Estera. Din istorie se stie despre Xerxe ca a fost unul dintre cei mai bogati împarati ai Persiei. Despre armatele acestui împarat se spune ca atunci cînd au sporit atît de mult ca ar fi putut sa bea un rîu pîna la secarea lui, bogatiile lui erau înca neepuizate. In aceasta privinta istoria confirma profetia ca numai el ar fi putut fi acel împarat nespus de bogat. Darius Histaspe, tatal lui Xerxe s-a numit pe sine împaratul întregului continent, însa fiul sau Xerxe, asa cum mentionase profetia simtindu-se puternic prin bogatiile sale
a avut ambitia sa devina împaratul întregii lumi. Intr-un consiliu de coroana Xerxe a decis sa marsaluiasca în toata Europa si sa faca din întreaga lume un singur imperiu. In vederea acestei expeditii militare globale, Xerxe si-a rezervat 4 ani de pregatire intensa. Dupa 4 ani o armata de aproape 5 milioane de osteni sta gata sa porneasca la drum mai întîi împotriva Greciei, ca apoi odata trecuta aceasta bariera sa patrunda spre celelalte teritorii ale Europei. Dupa toate calculele omenesti se parea ca aceasta armata nu va putea fi oprita niciodata din înaintarea ei si cu atît mai mult înfrînta. Totusi în urma celor trei mari batalii de la
Termopile, Maraton si Saramina,